En blog om livsstil og oplevelser

Kom godt igennem de mørke efterårs- og vintermåneder

0

Med afslutningen af sommeren kommer den mørke tid på året – efteråret og vinteren. For mange er disse måneder lig med hygge, hvor Halloween, stearinlys, hjemmebag, te og julehygge står for døren. Derimod oplever mange desværre, at vinterhalvåret i stedet stjæler al energi og gør én smådeprimereret. Mørke, manglende D-vitamin og regnvejrsdage bør dog ikke tage humøret fra dig, og derfor bør du gøre alt, hvad du kan for at opretholde det gode humør i mørket også.

I denne artikel får du gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem de mørke efterårs- og vintermåneder. Så læs med her på siden og få inspiration til de næste par måneder.

Brug lysterapi og gør dagene lysere

Danmarks vinterhalvår er et mørkt et af slagsen, hvor gråvejr dominerer himlen. Derfor får vi ikke særlig meget lys om efteråret og vinteren, og det er især dette, der for mange skaber depressionerne. Af denne grund er lysterapi blevet en populær form for behandling. Lysterapi sker gennem en speciel lampe, der regulerer en bestemt form for lys. Det er videnskabeligt bevist, at lys har en positiv virkning på hjernens kemiske processer, der kontrollerer humøret og døgnrytmen.

Ved at sidde ved lysterapilampen 30-60 minutter om dagen vil en klar forbedring opleves. Det er bedst, hvis man sidder ved lampen inden for de første to timer efter opvågning, da lyset her vil have den mest effektive effekt. Du behøver ikke at kigge direkte ind i lampen, men lyset derfra skal blot ramme et åbent øje for at virke.

Oplever du træthed, nedtrykthed, depression eller en større spisetrang i vinterhalvåret, vil lysterapi klart være at anbefale. Du kan læse forskellige lysterapi test igennem for at blive endnu klogere på emnet. Læs gerne denne lysterapi-test for at finde ud af, hvilken lysterapilampe du bør købe.

Rejs afsted mod varmere himmelstrøg

Er du ikke interesseret i det kunstige lys fra terapilampen, kan du i stedet anvende ægte lys. Her er der selvfølgelig tale om solens stråler. Rejser man sydpå i vinterhalvåret, oplever mange, at vintertristheden forsvinder. Det kræver selvfølgelig, at man rejser til en destination, hvor der er mere lys end mørke, men disse findes der heldigvis masser af. Du kan f.eks. rejse til Tenerife, Sicilien, Malta, Bali, Jordan, Marokko, Thailand – ja, listen er uendelig lang.

Udover at du får sollys, vil du ligeledes opleve andre glæder ved at rejse i vinterhalvåret. Planlægger du rejsen i god tid, vil turen være noget, som du kan se frem til og glæde dig til. Denne form for glædesdepot er ideel at lægge ud i livet, da tiden op til vil bestå af spænding og glæde. Når ferien er slut, vil du have gode minder at se tilbage på, hvilket også kan få de mørke og lange dage hjemme i Danmark til at virke mindre uoverskuelige.

Motionér udendørs – også selvom vejret er dårligt

Motion giver et større overskud og bedre humør, og derfor skal du selvfølgelig også motionere i vinterhalvåret. For at få allermest ud af din træning, bør du vælge at træne udendørs i stedet for indendørs. Dette vil nemlig give dig mulighed for at få vind om ørene og lys i hovedet. Især lyset har som nævnt tidligere en masse fantastiske egenskaber, der i den grad vil gøre det lettere at komme igennem mørket.

Gode motionsformer udendørs er cykleture, løbeture eller blot gåture. For at få den optimale glæde af motionen anbefales det, at du motionerer mindst to gange om ugen i dagtimerne. På denne måde får du masser af D-vitamin, hvilket vil få dit humør og overskud til at stige. Så selvom vejret er dårligt med regn, blæst og sne, gælder det alligevel om at komme afsted. Dit helbred og humør vil i hvert fald takke dig for det, hvis du får trænet udendørs.

Få indarbejdet masser af fisk i kosten

Du kan faktisk spise dig i bedre humør om vinteren og efteråret. Ved at indarbejde fisk som en del af din kost vil du opleve klare forbedringer. Fisk indeholder store mængder af omega-3-fedtsyrer og D-vitaminer. Især omega-3-fedtsyrer er gode for kroppen, og disse fås kun i fisk. Du kan derfor ikke komme udenom spisen – men den smager også yderst godt og giver mange muligheder for forskellige retter.

Leave A Reply

Your email address will not be published.